Yngre syskon
Yngre syskon uppfattar tidigt syskonets behov av hjälp. De har många varför-frågor och behöver svar som anpassats efter deras nivå. Ett bra sätt att samtala med små barn är genom barnböcker. Exempel på bra böcker om att vara olika.
- Pricken av Margret Reys.
- Jonathan på Måsberget av Jens Ahlbom.
- Bill och Bolla av Gunilla Bergström.
- Flyg, Engelbert! av Lena Arro och Catarina Kruusval.
- Örjan – den höjdrädda örnen av Lars Klinting.
Syskon 7–12 år
I åldern 7–12 år får barnen ökad insikt både om sig själv, om sitt syskon och om sin familjesituation. För barnet blir det tydligt att jag är syskon i en annorlunda syskonrelation. De börjar se konsekvenser och kan uppleva det som jobbigt att syskonet i någon mån är avvikande. Barnen noterar blickar och reaktioner från omgivningen och börjar fundera på hur de ska förklara för andra.
Då är det bra att i familjen ha ett gemensamt förhållningssätt. Det kan vara att säga namnet på diagnosen, men det fungerar lika bra att säga ’min brorsas svaga muskler’ istället för muskeldystrofi eller ’kramp’ istället för epilepsi.
Tonåringar
I tonåren är många syskon mån om att passa in i kamratgruppen. Ibland drar sig tonåringen ifrån familjen och kompisarna betyder mycket. Äldre syskon tar ofta på sig ansvar för att föräldrarnas ska orka. De kan känna ilska och frustration, men tar också ofta ett extra stort ansvar för sitt syskon. De funderar också över ärftlighet och existentiella frågor som varför de själva inte drabbades när deras syster eller bror gjorde det. En del känner skuld över att vara friska.
I tonåren utvecklar många en kompisrelation till sina syskon, åldersskillnader börjar jämnas ut och man kanske hittar på saker tillsammans. För en person som har ett syskon med funktionsnedsättning kan det då bli en sorg att se att den egna relationen till syskonet ser annorlunda ut. Även om det är en fin relation, är den kanske inte densamma som kompisarnas syskonrelationer.
Behov av att träffa andra i samma situation
Många tonårssyskon har aldrig träffat andra syskon med samma upplevelser. Det är då lätt att tro att man är ensam om sina upplevelser. Lättnaden kan vara stor när man upptäcker att andra har liknande erfarenheter. Hur hanterar andra att ta hem kompisar, ta ansvar för syskonet och prata med sina föräldrar?
Vuxna syskon
Kanske är det inte förrän i vuxen ålder det blir uppenbart på ett mera medvetet plan att syskonet med funktionsnedsättning har haft en så dominerande roll i familjen. Att intellektuellt förstå att det skett utifrån många goda skäl kan vara ganska enkelt, men insikten kan ändå vara smärtsam. Man kan känna besvikelse för att föräldrarnas ork inte riktigt räckt till, att man inte har fått så mycket uppmärksamhet man behövt. Men det kan också vara så att man förstår vidden av föräldrarnas insatser och uppoffringar för att alla barn i familjen skulle få det bra.
Som ung vuxen kan man också, precis som under tonårstiden, gripas av sorg över att syskonet inte är som ”ett vanligt” syskon som man kan ha en jämlik relation till och göra mycket tillsammans med. Man kan också känna sorg över det som syskonet kan gå miste om, men även stor glädje och samhörighet över det som präglar den egna familjens unika situation.
Tankar om framtiden
Som ung vuxen har man förmåga att både ha visst perspektiv på uppväxtåren och fundera över hur den egna framtiden ska bli.
Hur blir det när inte föräldrarna orkar längre? Är det jag som ska ta över ansvaret? Tankarna om att kanske bilda egen familj och få egna barn börjar bli aktuella. Frågan kring eventuell ärftlighet blir viktig. Existentiella frågor dyker upp: ”Varför blir människors livsvillkor så olika? Vad är ett gott liv? Varför mitt syskon och inte jag?”
Som vuxen är det också en god hjälp att få träffa andra syskon, dela varandras erfarenheter och få både nya insikter och goda strategier.