Ågrenskas logotyp, länk till startsidan. Ett nationellt kompetenscentrum för sällsynta hälsotillstånd och andra funktionsnedsättningar

God utbildning för alla

Globala målet nr 4. God utbildning

Det har skett framsteg inom utbildningsområdet under de senaste decennierna. Mycket mer behöver dock göras när det gäller inkludering, bl.a. genom att eliminera könsskillnader och anpassa lärandemiljöer för personer med funktionsnedsättningar.

Globala målet nr 4. God utbildning, handlar också specifikt om personer med funktionsnedsättningar.

  • Avskaffa skillnaderna mellan könen inom utbildningsområdet och säkerställa lika tillgång till utbildning och yrkesutbildning på alla nivåer för utsatta personer, inklusive personer med funktionsnedsättning, ursprungsfolk och barn som lever under utsatta förhållanden.
  • Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.

50 % av de sällsynta hälsotillstånden/diagnoserna drabbar barn. Dessa barn har svårt att gå i skolan på grund av frekvensen av läkarbesök, otillgänglighet av lokaler och oanpassade undervisningsmetoder. Det är viktigt att sträva efter att sprida kunskap om sällsynta hälsotillstånd/diagnoser till lärare och pedagoger och nästa generation, för att främja en kultur av acceptans och en värld där alla barn har en chans att lära sig efter sin egen förmåga.


Sidan uppdaterad: 2021-10-11